3

Emocje przemocy, część 2: ZŁOŚĆ I WŚCIEKŁOŚĆ

Pracowałam z klientami, którzy w dzieciństwie doświadczyli strasznej przemocy, a jednocześnie, zanim do mnie nie przyszli, nigdy nie wyrazili swojej złości i wściekłości.

Zamiast tego – zakopali te emocje i włożyli maski zadowalające innych ludzi („Wszystko jest w porządku”), aby nie kołysać tą łodzią. Kiedy ci ludzie przyszli do mnie na wizytę, walczyli z chorobami chronicznymi, zmęczeniem nadnerczy i depresją.

Złość i Wściekłość

Podczas gdy złość jest uznawana za akceptowaną społecznie emocję służącą do wskazania, że pewna granica została przekroczona, jak to się zdarza w przypadku przemocy, to jednak zazwyczaj się ją zakopuje, razem z wściekłością.

Wściekłość jest cichą trucizną, która krąży ci w żyłach i której nie da się kontrolować. Ona jest jak wulkaniczna erupcja „Nienawidzę tego wszystkiego”. Z biochemicznego punktu widzenia możesz wytrzymać wściekłość tak długo, dopóki nie podniesie ci poziomu kortyzolu i nie obniży DHEA w ciele, ponieważ to bardzo stresujący stan. Może prowadzić do huśtawki emocjonalnej, z długimi okresami depresji (która jest złością obróconą do wewnątrz), kiedy ciało nie daje już rady wytrzymywać tej całej wściekłości. To niszczący cykl, który może prowadzić do chorób takich jak zespół zmęczonych nadnerczy. Jeśli funkcjonujesz z poziomu wściekłości, momentami możesz czuć się dobrze lub przynajmniej lepiej niż jak podczas depresji, ponieważ kiedy wyrażasz wściekłość – coś się porusza.

Musisz coś wiedzieć coś ważnego o złości i wściekłości. „Nienawidzę tego wszystkiego” może cię zablokować w poczuciu bycia ofiarą i w niewidzialnej klatce przemocy. Ale kiedy kopniesz przemoc w jaja, jesteś w stanie wyjść ponad powierzchnię, ponad toksyczne, destrukcyjne formy złości i wściekłości i sięgnąć po tę moc, która jest nad nimi. Transformacja pojawia się, kiedy jesteś gotów wyjść z destrukcyjnej wściekłości i użyć jej mocy do napędzenia siebie na drodze wyjścia z klatki i wyjścia z przemocy.

Możesz potrzebować wykwalifikowanego facylitatora do tego, aby pomógł ci wyjść ze złości i wściekłości i dotrzeć do ukrytego źródła energii, ale pierwszym krokiem jest rozpoznanie, w jaki sposób złość i wściekłość mogą cię kontrolować.

Uznaj swój Związek ze Złością i Wściekłością

Poświęć chwilę na refleksję:

Jaki jest twój związek ze złością i wściekłością?

Tysiące klientów zapewniało mnie, że nie, oni nie mają w sobie żadnej złości z powodu przemocy, jakiej doświadczyli (“Wszystko jest w porządku.”). Odwalili kawał dobrej roboty ukrywając ją przed sobą. W czasie, kiedy pracowaliśmy, przestawali ukrywać przed sobą swoje emocje, dzięki czemu mogli zacząć z nimi pracować i je przepracowywać.

Czy używasz jedzenia, seksu, narkotyków, alkoholu lub innej strategii, aby wyprzeć złość i wściekłość?

Kiedy miałam 20 lat – piłam, imprezowałam, zażywałam, paliłam i uprawiałam seks, by się wytłumić. Po przemocy, której doświadczyłam jako dziecko, sięgałam po wszystko, co mogło przynieść mi ulgę w bólu, jaki czułam. Jak sam wiesz, to tak naprawdę nie działa. To są tylko strategie obliczone na przetrwanie, które utrzymują nas w cyklu niszczenia siebie, zamiast pomóc nam wyjść z klatki przemocy. Nawet jeśli wydaje się, że kontrolujesz swoją złość i wściekłość tłumiąc je substancjami lub aktywnościami, one ciągle mają nad tobą kontrolę.

Czy ciągle czujesz irytację?

Jeśli tak – może to być dla ciebie tak znajome, że wydaje ci się, że tym jesteś. Prawda jest taka, że to ciągłe podenerwowanie jest oznaką wskazującą na gotujący się w środku gniew. Możesz bardzo się starać nim zarządzać, ale to on ciągle cię kontroluje.

Czy wybuchasz prawie bez powodu w najbardziej niespodziewanych momentach?

Te erupcje wulkaniczne mogą pozostawić cię wyczerpanego i w obliczu ogromnej ilości kontroli do wykonania – w każdej relacji i w każdej sytuacji, w jakieś wybuchłeś. Wiem, jaką ulgę możesz czuć po wybuchu, jednak uldze tej często towarzyszy wstyd. Chcesz zakończyć te nieprzewidywalne wybuchy, ale nie wiesz jak.

Co możesz zrobić ze Złością i Wściekłością?

Zachęcam moich klientów, aby zamiast próbować zmieniać wszystko w ciągu jednej nocy decydowali się na zmianę o jeden stopień: jeden mały akt lub zmiana, którą są w stanie przeprowadzić, która zasadniczo odmieni kurs ich przyszłości. (Czy widzieliście kiedyś łódkę, która zmienia kurs o jeden stopień? Kończy drogę w zupełnie innym miejscu niż cel ustalony na początku.)

Co mogłoby być twoją zmianą kursu o jeden stopień? Może przestaniesz pić, palić, zażywać czy używać seksu do wytłumienia emocji. To wielka zmiana kursu o jeden stopień.

Potem możesz wziąć pod uwagę: Jakie inne strategie mogę użyć, aby pracować ze złością i wściekłością?

Miałam kiedyś klientkę, która zabierała się na „Spacery Złości”. Chodziła po lesie szybko i mocno, wyklinając wszystko, na co była zła – wszystko, małe czy duże, osobiste czy ogólnoświatowe, przeszłe czy teraźniejsze. Rzucała kamieniami, wrzeszczała z całych sił swoich płuc i kopała swoich niewidzialnych prześladowców. Twierdziła, że te spacery służyły jej jednocześnie do wyczerpania się i ożywienia, sięgnięcia po całkiem inną energię wdzięczności za to, czym jej życie jest teraz.

Inni moi klienci do wyrażenia swojej złości w moim gabinecie używali liny i torby. Okładali obciążoną torbę liną, a ja zachęcam ich, aby ubrali w słowa, pomruki i wrzaski całą tę złość, którą zakopali w swoich ciałach.  Po tych sesjach mówią, że czują się wyczerpani i ożywieni. Wychodzą z mojego gabinetu wyglądając o dziesięć kilo lżej i szczęśliwiej niż w momencie, kiedy do niego weszli.

Niezależnie od tego, czy szukasz profesjonalnego wsparcia w przechodzeniu przez swoją złość i wściekłość, czy używasz kreatywnych strategii, jakich używali inni moi klienci, zachęcam, abyś znalazł zdrowe i konstruktywne sposoby wyrażenia tych emocji. Nie pozwól im zniszczyć ciebie ani twojego życia, kiedy je ukrywasz, tłumisz czy pozwalasz, aby w tobie wychuchały. Zamiast tego użyj inteligentnych środków, aby je wyrazić i móc tym samym sięgnąć po prawdziwą moc, która w nich drzemie.

(Artykuły o Emocjach Przemocy są fragmentami nowej książki dr Lisy Cooney „Kopnij Przemoc w Jaja”.)

Zobacz Część 1 serii (WSTYD) tutaj.

Zobacz Część 3 serii: SMUTEK) tutaj.

Zobacz Część 4 serii (STRACH) tutaj.

Oryginał artykułu znajduje się tutaj.

Autor: Lisa Cooney
http://drlisacooney.com

3 thoughts on “Emocje przemocy, część 2: ZŁOŚĆ I WŚCIEKŁOŚĆ

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *